Δευτέρα 17 Σεπτεμβρίου 2012

Συνέντευξη | Δημήτρης Δόγκας, Δημοτικός Σύμβουλος Αλίμου, Πρόεδρος Επιτροπής Παιδείας

«Το επίπεδο των σχολείων του δήμου είναι υψηλό, τόσο σε κτηριακό, όσο και σε εκπαιδευτικό επίπεδο»

Συναντήσαμε τον κ. Δημήτρη Δόγκα, δημοτικό σύμβουλο Αλίμου και πρόεδρο της Επιτροπής Παιδείας, στα γραφεία της Επιτροπής. Μίλησε στον «Παλμό» για το υψηλό επίπεδο των σχολείων στο δήμο, για τις ανακαινίσεις και τα νέα σχολεία που σχεδιάζονται.
Συνέντευξη στην Νάνσυ Φαναρά.


[Π]: Πείτε μας δύο λόγια για την επιτροπή παιδείας της οποίας είστε πρόεδρος. Πώς κρίνετε τις υποδομές των σχολείων στον Άλιμο;
[Δ.Δ.]: Ο Άλιμος έχει σε γενικές γραμμές καλές υποδομές, τα σχολεία του είναι καινούργια και υπάρχει παραδοσιακά μια φροντίδα για αυτά,. Βέβαια, στα σχολεία δημιουργούνται συνεχώς προβλήματα, τα οποία προσπαθούμε να τα επιλύσουμε. Ο Άλιμος βρίσκεται σε καλή θέση όσον αφορά το κριτήριο αποδοχής, σύμφωνα με τον ΟΣΚ.
[Π]: Σχεδιάζονται ανακαινίσεις;
[Δ.Δ.]: Αυτή τη στιγμή γίνονται ανακαινίσεις. Στο 1ο Λύκειο συγκεκριμένα γίνεται μια μεγάλη επισκευή στις τουαλέτες, οι οποίες ήταν παλιές και σπασμένες. Επειδή όμως τα χρήματα που μας δίνονται για συντήρηση δεν είναι πολλά (80.000 ευρώ για τα 28 σχολεία), προσπαθούμε να βάλουμε τις υπηρεσίες του δήμου να δουλέψουν ένα μεγάλο κομμάτι, όπως π,.χ. τα βαψίματα. Όμως, ελλείψει ελαιοχρωματιστών, είμαστε να περιμένουμε να τρέξουν κάποια προγράμματα με τις μη κυβερνητικές οργανώσεις με σκοπό να εξοικονομήσουμε χρήματα.
[Π]: Θα δέχεστε προφανώς κριτική για αυτό.
[Δ.Δ.]: Φυσικά. Τα συστήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν φέρει πολλούς ενοικιαζόμενους εργάτες, ήδη από το 2000. Ιδεολογικά το σύστημα αυτό με βρίσκει αντίθετο, αλλά πρακτικά ο δήμος πρέπει να δουλέψει. Με τις ΜΚΟ έιναι λίγο πιο καλά τα πράγματα, αν και θα έπρεπε ο δήμος να είναι ο άμεσος εργοδότης.
[Π]: Φυσικά θα ήταν ευκταία η δημιουργία νέων σχολείων στο δήμο; Είναι εφικτό κάτι τέτοιο;
[Δ.Δ.]: Ναι, το Σεπτέμβριο θα συζητήσουμε στο δημοτικό συμβούλιο για τη δημιουργία νέων σχολείων. Προς το παρόν, έχω συλλέξει στοιχεία και τα επεξεργάζομαι. Έχουμε ανάγκη για δύο δημοτικά σχολεία στον παλιό Άλιμο και για ένα κτήριο στο Τέταρτο Γυμνάσιο, το οποίο συστεγάζεται με το Λύκειο, δημιουργώντας μια προβληματική κατάσταση. Το κτήριο του ΤΕΕ είναι σε εκκρεμότητα και σε αυτό πλέον φοιτούν λίγα παιδιά. Η αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης είναι κάτι οφειλόμενο από το Υπουργείο Παιδείας και ο  Αλιμος πρέπει να είναι μέσα σε αυτό το παιχνίδι. Δυστυχώς το σχολείο, επειδή δεν έχει κτήριο, κινδυνεύει να κλείσει. Σε αυτό δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα γιατί δεν υπάρχει οικόπεδο. Χρειαζόμαστε επίσης σίγουρα νηπιαγωγεία. Αφενός γιατί ο μαθητικός πληθυσμός έχει μεγαλώσει και αφετέρου διότι οι γονείς δε στέλνουν πλέον τα παιδιά τους σε ιδιωτικά σχολεία. Αυτή η στροφή είναι εκτός προγράμματος. Το θετικό είναι ότι τα παιδιά τακτοποιήθηκαν στα σχολεία.
[Π]: Η λέξη-ταμπού στην μετά-καλλικράτεια εποχή είναι μάλλον οι «συγχωνεύσεις». Έχετε στο παρελθόν καθησυχάσει τους γονείς των μαθητών εσείς και η κα Μανωλαράκη ότι δε θα γίνουν συγχωνεύσεις. Υπάρχει κάποια εξέλιξη στο θέμα;
[Δ.Δ.]: Ο Άλιμος, με βάση το μαθητικό του πληθυσμό, δεν έχει ανάγκη από συγχωνεύσεις. Το πρόβλημα ήταν μόνο στο 3ο και 4ο Γυμνάσιο, αλλά αυτά τα δύο σχολεία δε χωράνε σε ένα. Για  αυτό το 4ο Γυμνάσιο πρέπει να βρει το δικό του χώρο. Το ίδιο ισχύει και για το 3ο και το 4ο Λύκειο. Αν γινόταν συγχώνευση, θα δημιουργείτο ένα τεράστιο σχολείο, κάτι που δεν ανήκει στη φιλοσοφία μας. Το Λύκειο πρέπει να έχει maximum 400 παιδιά, κάθε τάξη δεν μπορεί να έχει παραπάνω από 25 παιδιά. Το ιδανικό είναι 20-22 παιδιά.
[Π]: Μεγάλη ένταση είχε δημιουργηθεί σε προηγούμενη συνεδρίαση από διαμαρτυρόμενους γονείς για τη χωροταξική μεταβολή των μαθητών στο 1ο και όχι στο 4ο Λύκειο. Φαίνονταν να διαμαρτύρονται περισσότερο για την επιλογή του σχολείου και να χρησιμοποιούν ως πρόσχημα την προκληθείσα από την αλλαγή των γεωγραφικών ορίων σύγχυση . Δικαιολογούνται να προτιμούν το ένα από άλλο σχολείο; Υπάρχουν σχολεία δύο ταχυτήτων στον Άλιμο;
[Δ.Δ.]: Πιστεύω ότι η επιλογή των σχολείων δεν πρέπει να ανήκει στις αρμοδιότητες των συλλόγων γονέων. Υποχρέωση της πολιτείας είναι να τους εξασφαλίσει ένα σχολείο κοντά στο σπίτι τους και αυτό υπάρχει. Το 1ο και το 4ο είναι και τα δύο πολύ καλά λύκεια. Τι 1994 το 1ο Λύκειο διχοτομήθηκε και τότε δημιουργήθηκε το 5ο Γυμνάσιο. Τώρα οι σύλλογοι θυμούνται ότι ένα μεγάλο μέρος των παιδιών από το 5ο Γυμνάσιο πήγαινε στο 4ο Λύκειο, χωρίς αυτό να είναι θέσφατο. Η Επιτροπή Παιδείας δεν είχε πάρει για πολλά χρόνια απόφαση διότι πρόκειται για ένα εξειδικευμένο θέμα, το οποίο δεν όφειλαν να γνωρίζουν οι σύμβουλοι. Για αυτό και ασκήθηκαν πιέσεις και πήγαν περισσότερα παιδιά στο 4ο Λύκειο. Δημιουργήθηκε παράλληλα η φήμη ότι το 4ο είναι καλύτερο, μέρει γιατί μια φωτισμένη διευθύντρια επί πολλά χρόνια εργάστηκε σκληρά για αυτό.  Βελτιώθηκε συνεπώς και η κτηριακή τους υποδομή. Δημιουργήθηκε μία μεθόδευση η οποία συντηρείται. Θεωρώ απαράδεκτο ότι αμαυρώνεται η φήμη των σχολείων και να γίνονται διακρίσεις. Αυτά τα σχολεία χωρίζονται από ένα κάγκελο. Πιστεύω ότι όλα τα σχολεία μας είναι καλά τόσο σε κτηριακό, τόσο και σε εκπαιδευτικό επίπεδο, διότι το οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο της περιοχής είναι ανεβασμένο.
[Π]: Πείτε μας πώς εξελίχθηκε έκτοτε το θέμα. Δόθηκαν διευκρινίσεις για την αλλαγή των γεωγραφικών ορίων;
[Δ.Δ.]: Κακώς αυτό το θέμα χρεώνεται στο δήμο. Η Επιτροπή Παιδείας κάνει πολύ καλά τη δουλειά της και είναι ένα όργανο συμμετοχικό. Εκπροσωπείται σε αυτό η διοίκηση της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας, συνδικαλιστικοί φορείς και οι γονείς μέσα από την Ένωση Γονέων. Όλοι όσοι συμμετέχουν σε αυτήν είναι αξιόλογοι άνθρωποι, έχουν άποψη για την παιδεία και έχουν προσφέρει τον Άλιμο. Αυτές οι αποφάσεις είναι αποφάσεις αρχών και λαμβάνονται εδώ και χρόνια. Σκοπός είναι η μαθητική σχέση να συνεχίζεται και ως κοινωνική σχέση, π.χ. τα παιδιά μπορεί να βρεθούν στον ίδιο χώρο ή στις ίδιες θεατρικέ ομάδες.
[Π]: Τότε ακούστηκαν και κάποιες κατηγορίες εις βάρος σας ότι πέρσι το 4ο πήρε πολλά παιδιά. Τι απαντάτε; 
[Δ.Δ.]: Ειπώθηκε άκομψα από τον κ. Μαριόλη, πρόεδρο του Συλλόγου Γονέων στο 4ο Λύκειο, ότι πέρσι το 4ο πήρε πολλά παιδιά. Πήρε όντως 150 παιδιά, αλλά δε θα μπορούσε να γίνει το ίδιο και φέτος. Έκανε μια κατηγορία διότι τότε έκανα και διεύθυνση, τώρα όχι. Πέρσι το 3ο Γυμνάσιο έγραψε πολύ λίγα παιδιά, κάτι που οδηγεί τα σχολεία σε συγχώνευση. Πολλά παιδιά αλλάζουν διευθύνσεις διότι έτσι τους υποδεικνύεται μέσα από τα διάφορα κυκλώματα. Για αυτό υπέδειξα τα παιδιά να γίνονται δεκτά με βάση τις διευθύνσεις που έχουν δηλωθεί στα σχολεία προκειμένου να επικοινωνούν με τους γονείς. Δε χρειάζεται να τους ζητούν δήλωση διεύθυνσης στο τέλος της χρονιάς, διότι έτσι παρατηρείται το 35% να αλλάζει διευθύνσεις.
Πρόκειται για μια φασιστοειδή διάκριση. Δημιουργείς με αυτόν τον τρόπο τέρατα που θα τα πληρώσεις κάποια στιγμή.
[Π]: Πρόσφατα εγκρίθηκε η μεταφορά ενός μεγάλου φαινομενικά ποσού από το ΣΑΤΑ στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Επιτροπή Παιδείας. Είναι ίση η κατανομή; Ποιες ανάγκες κάλυψε αυτό το ποσόν; 
[Δ.Δ.]: Μία πρώτη δόση δόθηκε κατά 55% στην Πρωτοβάθμια και 45% στη Δευτεροβάθμια, διότι έτσι το ζήτησαν οι επιτροπές. Ζήτησε η δευτεροβάθμια χρήματα για να γίνουνε επισκευές στις τουαλέτες στο 1ο Λύκειο και στο 4ο Γυμνάσιο. Ο δήμαρχος πρότεινε να λάβει 6.000 ευρώ η Πρωτοβάθμια, τα οποία ωστόσο θα τα αξιοποιήσει.
[Π]: Ποια η συνεργασία σας με την Τεχνική Υπηρεσία ώστε να διασφαλίζεται το «καλώς έχειν» των σχολείων;
[Δ.Δ.]: Η συνεργασία με την τεχνική υπηρεσία είναι αγαστή και δεν πρόκειται για επικίνδυνα έργα. Έχει βέβαια δίκιο ο κ. Τσαμπαρλής. Άποψή μου είναι ότι τα μεγάλα έργα πρέπει να τα κάνει ο δήμος και οι τις μικροεπισκευές τα σχολεία. Αυτό είχα ζητήσει  και εγώ με παρέμβαση μου στο συμβούλιο. Απλά δεν προλαβαίναμε, θα χάναμε το καλοκαίρι.
[Π]: Συντελείται κάτι σημαντικό αυτή τη στιγμή στο δήμο στον τομέα της Παιδείας;
[Δ.Δ.]: Κάτι σημαντικό που γίνεται από το δήμο με πρωτοβουλία της κας Μασούρη είναι ότι γίνεται προσπάθεια να μεταφερθούν τα σχολικά κτήρια στη ιδιοκτησία του δήμου. Ήταν κάτι που έπρεπε να γίνει από το 1990. Ήδη έχουν μεταφερθεί πολλά. Περιμένουμε μία λίστα από τον ΟΣΚ για να μεταφερθούν και τα υπόλοιπα. Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό έργο υποδομής γιατί θα χειριζόμαστε  τα σχολεία με τον τρόπο που θέλουμε και θα χρηματοδοτούνται από πηγές πέρα από τις τυπικές
[Π]: Σε τι φάση βρίσκεται ο δήμος όσον αφορά στην αξιοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων; 
[Δ.Δ.]: Είμαστε σε αναμονή. Ξέρουμε ότι εγκρίθηκε μια χρηματοδότηση για το 1ο και 4ο Λύκειο και το 2ο δημοτικό. Και μέσω ΟΣΚ περιμένουμε για το 3ο δημοτικό. Η τυπική απόφαση είναι ότι έχουν εγκριθεί, απλά περιμένουμε την έγκριση από την κυβέρνηση . Πρόκειται για πολύ καλά προγράμματα με πολύ καλές μελέτες και είναι κρίμα να χαθούν. Προβλέπουν την κατασκευή πράσινης ταράτσας, την εισαγωγή φυσικού αερίου, την αλλαγή  των μονάδων που καταναλώνουν ενέργεια.
[Π]: Ποια η θέση της παιδείας στην κοινωνική ζωή του δήμου; Εκτός από την υποχρεωτική, ο Άλιμος είναι ένας δήμος που εξασφαλίζει την εσαεί εκπαίδευση των δημοτών του; Υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές;
[Δ.Δ.]: Υπάρχει μία καλή παραδοση και μια ιστορία, ένα αρχαιολογικό παρελθόν, το οποίο δεν έχουμε βέβαια αναδείξει στο βαθμό που θα έπρεπε.. Η κα Μουτσάτσου καταβάλει τιτάνια προσπάθεια, έχοντας ψίχουλα στην κατοχή της. Πολύ θετικά κρίνω αυτό που έγινε τώρα στα σχολεία με το 4μερο πολιτιστικών εκδηλώσεων των σχολείων. Εκεί συμμετείχε για πρώτη φορά και ο Πολιτιστικός Οργανισμός με απόφαση του διοικητικού του συμβουλίου. Για την όλη ιστορία χρειάστηκαν ελάχιστα χρήματα, λιγότερο από 3000 ευρώ. Προβάλαμε ένα μοντέλο ανοιχτού προς την κοινωνία σχολείου που συμμετέχει στο γίγνεσθαι και την ταυτότητα της πόλης,. Τα παιδιά το ευχαριστήθηκαν ιδιαίτερα. Στα πλαίσια των εκδηλώσεων, βραβεύσαμε και τον ιερέα του Αγ. Παντελεήμονα για την ανθρωπιστική του δράση του. Πιστεύω εντούτοις ότι πάσχουμε στον αθλητισμό και τώρα από τη γενικότερη οικονομική κατάσταση. Νομίζω ότι του χρόνου θα υπάρχει μεγαλύτερη κινητικότητα στον πολιτισμό.

Έχω προτείνει στο παρελθόν τη δημιουργία  ενός κέντρου έρευνας με έδρα τον Άλιμο και  επίκεντρο το αρχαιολογικό του υπόβαθρο. Δεν έχει ενδιαφερθεί ουσιαστικά το Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Γίνεται επίσης σε συνεργασία με την Περιφέρεια, τη μη Κερδοσκοπική Οργάνωση «Διάζωμα» και την Αρχαιολογική Υπηρεσία μια προσπάθεια να αναδειχθεί το αρχαίο θέατρο του δήμου, μοναδικό στο είδος του.

[Δημοσιεύτηκε στον ΠΑΛΜΟ 1002/25.8.2012]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου